fredag 4 januari 2013

Gott nytt år med förbättringar i fokus


Gott Nytt År önskar jag er alla bloggläsare. Jag hoppas att ni har fått njuta av skinka, sill, köttbullar och prinskorvar och att ni har haft det riktigt skönt. Själv hade jag en fin jul- och nyårshelg med familjen, men en smolk i glädjebägaren har förstås varit de stora problem vi på SRV har brottats med när det gäller sophämtningen.

Det stora snöovädret
Problemen började den 5 december då det stora snöovädret kom över oss med stor kraft. Det var inget litet oväder och så här skrev SMHI dagen innan det bröt ut:

”Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.”

Att det blev svårt att hämta sopor då var nog ingen förvånad över och jag tror till och med att de allra flesta hade förståelse för det. Tyvärr har problemen dröjt kvar mycket längre än vad vi någonsin hade trott och det är förstås mycket olyckligt.


Problem på grund av dålig snöröjning
Det som först orsakade problemen var att snöröjningen var mycket undermålig på många platser på Södertörn. Snöröjningen var sämre än på många år. Vi har haft kontinuerlig i kontakt med kommunerna för att hitta lösningar på hur vi på bästa sätt ska komma fram på gatorna. Det var så dåligt snöröjt på sina håll att vi absolut inte kunde hämta sopor. Bilarna körde helt enkelt fast. En sopbil är en mångmiljoninvestering och eftersom vi ju har krav på oss från våra ägare att hålla nere soptaxan har vi inga sopbilar som står standby för att rycka ut när en annan kör fast.


Alla extraresurser insatta
Efter någon vecka med problem fick vi hyra in två bilar, en från Skåne och en från Södertälje, för att försöka köra ikapp det vi låg efter. Under julhelgen kom ytterligare ett kraftigt snöfall och problemen började om igen.

Våra sopåkare har kört alla veckans dagar för att hämta sopor och utöver vanliga lördagar och söndagar har våra sopbilar även varit ute julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.  Trots det finns det kunder som har fått vänta alldeles för länge på hämtning av sina sopor. Det är verkligen beklagligt.



Lite förklaringar…
En del kunder undrar varför sopbilar verkar köra fast på ställen där andra bilar kan köra? De flesta som kör bil vet att när det är moddigt, spårigt och dåligt snöröjt gäller det att hålla en jämn fart och att om man tvingas sänka farten mycket eller måste stanna mitt i modden eller i djup snö, så är det svårt att komma loss igen. Sopbilarna måste ju stanna vid varje sopkärl och därför hamnar de i den här situationen hela tiden. Dessutom kan de inte alltid köra i de spår som redan finns i vägbanan. De kan behöva köra längre till höger för att nå kärlet med den automatiska arm som lyfter upp sopkärlen och tömmer dem i bilen.

Andra kunder undrar varför deras sophämtning är försenad även fast de har en fint plogad gata. Det beror på att det finns många andra gator som är helt oframkomliga eller svåra att ta sig fram på och då blir det förseningar även på andra platser.




I vissa fall försenas vi även av att kunderna inte har skottat runt sitt sopkärl, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna tömma.  Det finns kunder som har ringt till oss och klagat på att vi inte tömt deras kärl. Vi har då påpekat att det inte har varit framkomligt till kärlet. Kunderna har varit påstridiga och sagt att vi har fel. I ett sådant fall fotograferade sopåkaren kärlet och ni ser ju själva på bilden längst upp i blogginlägget och bilden här ovanför hur det ser ut. Inte lätt att tömma soporna där…

Jag vill dock poängtera att de allra flesta kunder har jobbat hårt med att skotta så att vi kan komma fram. TACK för det!

Vi jobbar med förbättringar
Vi har fått in flera hundra klagomål under de senaste veckorna och det känns inte bra, men vi hämtar sopor hos 124 000 hushåll, varav ca 45 000 villor, och majoriteten av dessa har faktiskt fått sina sopor tömda som de ska, men vi kan självklart bli bättre.

Parallellt med att vi satt in alla extra resurser vi kan för att hinna ikapp med sophämtningen, jobbar vi med en utvärdering av läget och en plan på vad vi behöver göra för att klara den här typen av situation bättre i fortsättningen.

TACK till er alla
Jag vill tacka alla våra kunder, både hushåll och företag, för att ni är så tålmodiga. En del av er har varit mer drabbade än andra och i flera av de fallen förstår jag att tålamodet har brustit ibland.

Jag vill också rikta ett tack till alla medarbetare som inte bara har jobbat under vardagar som de brukar utan även under lördagar, söndagar och alla helgdagar i jul och nyår.

Nu hoppas vi på ett lagom vinterväder med stilla snöfall (om det ska snöa), några minusgrader och sol!

Trevlig helg
/Robert

Inga kommentarer: